מערכת היחסים בין 
הנשלט לשולטת

סאב/ עבד/נשלט/כנוע: אדם המוותר על מידה רבה של שליטה בקשר ביחסי שולטת-כנוע עד גבולות מסויימים אשר נקבעו מראש. אלו המזוהים כעבדים, קיים בהם רצון כמעט תמידית לשרת את גבירתם בכל זמן נתון.

שולט – גבר שבידיו השליטה. המקור מהמילה Dominant (דומיננטי) באנגלית. ובעצם משתמש בשליטה גברית

שולטת/מלכה/דומית/גבירה –  אישה שבידיה השליטה, משתמשת בשליטה נשית. מתחלף (Switch) אדם הנהנה להיות גם שולט וגם להיות נשלט באותו מפגש בדסמי, וכאשר הצד השני מוכן ורוצה להתחלף.

עולם הפטישים הבדס''מי הוא אינסופי ולמעשה מוגבל רק על-ידי הדימיון האנושי. כל רעיון שמדליק את שני הצדדים יכול להפוך למציאות בזמן סשן בדס''מ.

יחסים בדס"מים יכללו תמיד שולטת ונשלט. השולטת (מכונה גם דומינה, מלכה,גבירה) אחראית על ניהול הסיטואציה, ניהול הנשלט וקצב האקטים שמבוצעים בסשן. בהתאם לגבולות המוסכמים בין הצדדים, השולטת יכול ליהנות מהנשלט בכל צורה בה תבחר. השולטת לרוב תהיה בעלת מבנה אישיות סדיסטי, הנהנת מלגרום סבל לנשלט. כאב ממקום של שחרור. מרבית השולטות אוהבות להעניק לנשלט כאב פיזי, בין אם על-ידי ספנקינג (הכאה בישבנו של הנשלט עם כף ידה של השולטת), הצלפות עם שוט, טפטוף שעווה עם נר ובעשרות פרקטיקות שונות ומשונות, ככל העולה על רוחן. בנוסף, השולטת במהלך הסשן יכולה לבחור להגביל את החופש הפיזי של הנשלט על-ידי קשירת איבריו, כפיתתו באזיקים, כליאה בכלוב, ריסון בסד עינויים ובדרכים נוספות רבות.

שולטות רבות נהנות גם מביצוע פרקטיקות של התעללות מנטלית בנשלט. השפלה כזו יכולה להתבצע, למשל, על-ידי שינוי זהותו של הנשלט. "הפיכתו" למשהו שייתפס כנחות/משפיל בהתאם לזהותו האמיתית של הנשלט. פרקטיקה נפוצה להשפלה כזו, לדוגמה, היא פעולה של ניוש (Feminization) לנשלט זכר. במקרה כזה, השולטת תוכל לאפר את הנשלט ולהלביש אותו בבגדי נשים, להעניק לו שם נשי בו תפנה אליו ולהכריח אותו להתנהג בצורה נשית. השפלה נוספת יכולה להיות הענקת זהות של חיה לנשלט.

לרוב שולטים ייבחרו בחיה שנתפסת כמשפילה כחזיר או צייתנית כמו כלב. במשחק כזה השולטת יכולה לענוד על הנשלט קולר ורצועה, ולפקוד עליו להתנהג כמו כלב (לאסור עליו לדבר ולהתבטא רק בנביחות, להכריח אותו לשתות ולאכול מקערה וכו’). התעללות מנטלית יכולה להתבצע גם בצורה של השפלות מילוליות כלפי הנשלט, לעג למראה שלו (למשל על גודל איבר המין אצל נשלט זכר), לתכונות שלו ולהתנהגויות שלו. השולטת יכולה להשפיל את הנשלט על-ידי התעלמות מוחלטת ממנו, או שימוש בו בתור רהיט בלבד (למשל הדום להנחת הרגליים, או מתלה לבגדים).

הנשלט (מכונה גם סאב/סאבית, עבד/שפחה) מהווה למעשה תמונת מראה של השולטת. לרוב הוא יהיה בן אדם בעל מאפייני אישיות מרצים, שנהנה לשרת אחרים ולדאוג להגשמת רצונם (על אף שבמקרים רבים מדובר דווקא באנשים שבשגרת יומם נדרשים להיות סמכותיים ובשליטה, ותפקוד כנשלט בסשן מאפשר להם בריחה לעולם בו הם חסרי שליטה). מרבית הנשלטים הם בעלי תכונות מזוכיסטיות, ושואבים הנאה מחוויה של כאב פיזי והשפלות מנטליות.

על-ידי כך, למעשה, מתנהלת דינמיקה הרמונית בין השולטת לנשלט במהלך הסשן: הנשלט מעניק לשולטת דמות בה הוא יכול להשתמש כרצונו, ולבטא את הצורך שלו בשליטה, בעוד הנשלט זוכה לחוות את החופש שמקנה לו ההשתחררות מרצונו החופשי והשליטה על הסיטואציה. בתור מי שמנהלת את הסיטואציה, והרבה פעמים "משחקת" בנשלט (פיזית ו/או מנטלית), לשולטת יש אחריות כבדה וגדולה מאוד. על אף שמדובר בסיטואציה שמטרתה בסופו של דבר להגשים את הפנטזיות של שני הצדדים, שולטת לא מנוסה עלול לפגוע בצורה קשה בנשלט, בפן הפיזי או המנטלי. עם זאת, על אף שהשולטת היא זה שמנהלת את הסשן, גם הנשלט לא פטור מאחריות. במהלך הסשן, על הנשלט לציית ולדאוג למילוי כל דרישותיה של השולטת, אך הנשלט מחויב לוודא שהדרישה שמגיעה מהשולטת אינה מסכנת אותו באף צורה. מאחר ורק הנשלט מסוגל להרגיש את החוויה בגופו ובנפשו, עליו להיות עם מודעות גבוהה ולעצור את הסשן במידה והוא מרגיש שהוא עלול להיפגע – הן בפגיעה פיזית והן בפגיעה נפשית. לכל אחד מאיתנו גבולות שונים, ורק הנשלט עצמו יודע בדיוק מה הם גבולותיו ומתי הם עומדים להיחצות. עצירת הפעילות מתבצעת על ידי שימוש במילת ביטחון שמוגדרת מראש על ידי השולטת.